четвер, 19 березня 2020 р.

19.03.2020 П 15 Українська мова

Тема: Аудиторія (слухач, слухачі). Види слухання. Цілі слухання. Моделювання аудиторії. Контакт з аудиторією. Прийоми налагодження контакту


Опрацюйте матеріал:
Важливий критерій оцінки виступає перед аудиторією людини - техніка мови. На побутовому рівні хороша техніка мовлення - це коли "добре чути і все зрозуміло". У своїй роботі Баландіна Л. А. виділяє наступні складові.
1. Дикція (від лат. проголошення) - це промовляння звуків. Дикція важлива для ораторів, телеведучих, співаків, акторів. Дикцію можна порівняти з почерком: людина з поганим почерком буде не зрозумілий адресатом, а людина з поганою дикцією буде змушувати аудиторію або перепитувати інформацію, або "пропускати" її.
2. Темп. Хороша дикція тісно пов'язана з темпом. Темп (від лат. час) - це швидкість нашої мови, то час, за яке ми вимовляємо наш текст. Нормальний темп російської мови - 120 слів на хвилину. (Це означає, що одна сторінка комп'ютерного тексту розміром 14 пунктів, надрукованого через 1,5 інтервалу, повинна читатися за 2-2,5 хв.)
Можуть спостерігатися дві крайності темпу мови: занадто швидкий темп ("як строчить з кулемета") або уповільнена мова ("вимучена", "нудна", "як воду цідить"). Обидві крайності темпу стомлюють і нервують аудиторію.
Мовця важливо вміти змінювати темп: якщо потрібно щось підкреслити, виділити, зробити наголос, темп потрібно уповільнити; якщо ж мова вимовляється з підйомом, внутрішнім пафосом, можна прискорити темп.
3. Інтонація (від лат. голосно вимовляти) -
сукупність так званих просодичних елементів, або надсегментних одиниць мовлення: мелодики (тону)ритмутемпунаголосу.
 Ви поїдете на південь восени? (Ви чи не ви?)
   Ви поїдете на південь восени? (На південь або па північ?)
Ви поїдете на південь восени? (Восени чи влітку?)
За допомогою інтонації виражаються основні комунікативні значення: твердження, питання, вигук, спонукання. Часто інтонації, з якою виголошена фраза, довіряють більше, ніж словами, тобто прямим змістом фрази.
Оратор повинен володіти інтонацією: робити логічні акценти, підвищувати і знижувати тон, надавати мовлення мелодійне різноманітність, а також робити необхідні паузи. Інтонація тісно пов'язана з власне голосовими характеристиками.
Голос має для оратора велике значення. Це індивідуальна характеристика людини, така ж унікальна, як відбитки пальців. Голос має багато акустичні характеристики. Оратор повинен уміти володіти своїм голосом:
- говорити досить голосно, для того, щоб його було добре чутно;
- змінювати силу звуку (голосно - тихо) для створення особливого сценічного ефекту мовлення;
- дбати про те, щоб голос був приємним (не крикливим, не сиплим, без кашлю і т. д.).

Контакт з аудиторією
Контакт з аудиторією – найважливіша  складова ораторського мистецтва, найважливіший момент спілкування, емоційне зіткнення оратора і його слухачів. Два оратора (два лектора) можуть говорити одне і те ж, але слухати одного цікаво, а іншого – нудно, навіть неможливо.
Контакт з аудиторією необхідний:
·           а) для залучення уваги слухачів, для того щоб мова сприймалася легко і з цікавістю;
·           б) щоб впливати на слухачів (для цього ми і говоримо!).
Контакт з аудиторією починається з початкової паузи (перед початком виступу, поки люди не зосередилися). Помилкою оратора буде зупиняти аудиторію, вимагати тиші, робити зауваження, що спізнилися.
Потужний засіб контакту з аудиторією – зоровий контакт. Час від часу треба дивитися в очі слухачам, тоді аудиторія відчуває турботу про себе, а оратор бачить, чи цікаво, чи не час завершувати.
Поширені помилки ораторів:
·           Дивитися поверх голів;
·           Дивитися в упор на одного і того ж людини;
·           Дивитися тільки в текст доповіді.
Контакт з аудиторією відновлюється за допомогою майстерності викладу матеріалу, це:
·           питання до аудиторії (тоді аудиторія пожвавлюється, беручи участь в обговоренні);
·           інтриговане ( "Про це я скажу трохи пізніше"; "Зараз я розповім дивовижний факт...");
·            так звані зачіпки (автобіографічна розповідь, анекдот, цікавий факт, легенда);
·           невеликі відступи від теми.
Налаштовують аудиторію проти і руйнують контакт: зарозумілість, презирство, суперечка зі слухачами, публічні зауваження, вираз вголос своїх переваг або антипатій, ворожі випади на адресу аудиторії.

Зробіть лінгвістичне дослідження
► Яку роль має процес слухання в спілкуванні?
► Чому слухання вважають активним процесом?

► Яких здібностей і навичок вимагає процес слухання? Обґрунтувати.

Домашнє завдання: 

  • Зверніться до тлумачного словника і поясніть значення слів «чути» і «слухати».
  • Складіть речення з цими словами.

Немає коментарів:

Дописати коментар